MEDEWERKERSTEVREDENHEIDSONDERZOEK


Tevreden medewerkers

bij Van Egmond Groep

MEDEWERKERSTEVREDENHEIDS-

ONDERZOEK


Tevreden medewerkers

bij Van Egmond Groep

Van Egmond Groep hield voor het eerst in haar bestaan een medewerkerstevredenheidsonderzoek en scoorde een ruime voldoende. Het management is daar blij mee, maar ziet ook ruimte voor verbetering.

Dat hadden ze nog nooit gedaan...

...bij Van Egmond Groep, een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Maar het werd echt tijd, zegt Financieel directeur Robert Laan. Samen met Senior HR-adviseur Margreet Wassink was hij projectleider van het MTO. “Het management wilde graag weten hoe we ervoor staan, en de OR ook. Natuurlijk weten beiden heus wel wat er speelt, maar aan de hand van een MTO kun je echt diep en systematisch uitzoeken wat de aandachtspunten zijn.”


Van Egmond wilde ook aansluiten bij Technische Unie, waar MTO’s al jaren heel gewoon zijn. Daarom zette het bedrijf Effectory in, het onderzoeksbureau waar Technische Unie al langer zaken mee doet.

Robert Laan,
Financieel directeur

Mooie opkomst

Over de ‘opkomst’ is Robert heel tevreden. Maar liefst 92 procent van de medewerkers vulde de vragenlijst in. Ter vergelijking: het landelijk gemiddelde is 72,3 procent. Ook over de resultaten (overall een dikke 7) is Robert goed te spreken, al plaatst hij wel een kanttekening.

Mooie opkomst

Over de ‘opkomst’ is Robert heel tevreden. Maar liefst 92 procent van de medewerkers vulde de vragenlijst in. Ter vergelijking: het landelijk gemiddelde is 72,3 procent. Ook over de resultaten (overall een dikke 7) is Robert goed te spreken, al plaatst hij wel een kanttekening.

Wake-up call

“De laatste jaren hebben we veel ontwikkelingen doorgemaakt”, zegt hij. “We zijn overgenomen door Sonepar, hebben zelf EMG van de Meerakker overgenomen en zijn in vier jaar tijd gegroeid van 85 naar 160 medewerkers. In die zin is het een goed cijfer en vergelijkbaar met het gemiddelde in Nederland. Maar er is wel een duidelijk verschil in tevredenheid tussen de medewerkers op kantoor en die in de logistiek en paneelbouw. Ik vind dat op zich niet gek, want die verschillen zie je overal. Maar het was voor ons toch een wake-up call dat we iedereen bij de veranderingen moeten betrekken.”

Op naar de 8

Het management en middelmanagement is intussen met de resultaten en de verbetervoorstellen aan de slag gegaan. Zichtbaarheid is daarbij een belangrijk punt – medewerkers willen het management vaker op de werkvloer zien. Ook kan de communicatie over veranderingen beter.


In 2020 is het volgende MTO. Robert: “Dan willen we naar de 8 toe, dus beter dan het gemiddelde in Nederland. Met een 8 zijn we onderscheidend in de markt. Er gaat ook een wervende kracht vanuit. Mensen willen graag werken bij een organisatie waar de medewerkerstevredenheid hoog is.”


"Maar het was voor ons toch een
wake-up call dat we iedereen bij
de veranderingen moeten betrekken."