
WMS live met support
"Collega’s vinden het vooral fijn dat je er bent"

WMS live met support
"Collega’s vinden het vooral fijn dat je er bent"
Van zegel-gestuurd naar scanner-gestuurd picken: in de DC’s Alphen en Strijen won WMS in 2018 steeds meer terrein. Met alle veranderingen die daarbij kwamen kijken. Gelukkig was er bij elke livegang een 24/7 change & support team, aangestuurd door Renée Dupon - de Vries (Alphen) en Thijs van Eijk (Strijen). Samen met projectleider Ron Kars kijken zij terug op 2018. En de prijs voor het spannendste moment gaat naar…

Wat is er veranderd met WMS?
Renée: “De orderpickers lopen hun pickroute niet meer op basis van de zegels, ze krijgen hun pickopdrachten via de scanner. Dat is de grootste verandering. Wel wordt de zegel nog steeds op het artikel geplakt voor het distributieproces en voor de klant.”
Ron: “Vroeger konden ze ook zelf bepalen in welke volgorde ze de orders pickten. Nu staat die volgorde vast. Ook het inruimen is volledig systeemgestuurd. Dit alles is niet per se makkelijker of moeilijker, maar wel anders.”
Renée Dupon - de Vries
Stafmedewerker logistiek
Ron Kars
Projectmanager WMS
Waar moesten collega’s het meest aan wennen?
Thijs: “Ik denk aan het vertrouwen en volgen van het systeem. Veel collega’s hadden hun eigen handigheidjes ontwikkeld. Die werkten niet meer. Voor de teamleiders was het wennen om hun afdeling aan te sturen via het systeem. En om online de voortgang te bekijken in plaats van via zegels in bakjes. Er zitten geen bordjes op de dragers meer, alles is systeemgestuurd.”
Ron: “Afdelingen moesten ook hun processen aanpassen aan WMS. Kabel bijvoorbeeld. Ze waren daar gewend gekleurde labels op de haspels te plakken met de snijopdrachten. Je kon in één oogopslag zien wat er moest gebeuren. Dat gaat nu ook via het systeem.”
Renée: “Je moet mensen de tijd geven om eraan te wennen. Ook al is het een klein gebied waar maar tien mensen werken, hun wereld verandert. Dat hebben we altijd voor ogen gehouden. Tegelijk zien we dat mensen er best mee om kunnen gaan, de een wat makkelijker dan de ander.”
Bij elke livegang stonden change & support- teams klokje rond paraat. Wat deden zij?
Ron: “Het team van Thijs en Renée was de vraagbaak voor als collega’s het even niet meer wisten. Er zaten soms ook nog foutjes in het systeem. Het team van Thijs en Renée keek dan wat daarmee moest gebeuren.”
Thijs: “We zijn vooral druk geweest met finetunen. Dat zat hem in kleine aanpassingen, op basis van wensen die nog niet waren doorgevoerd. In het begin van het project natuurlijk meer dan later.”
Renée: “Dat de change & support-teams er waren gaf ook vertrouwen. Mensen vinden het vooral fijn dat je er bent. Iedereen heeft ook vooraf een opleiding gehad, dus er kwamen niet veel vragen.”
Thijs van Eijk
Product Owner Implementation Manhattan WMOS

Wat was jullie hoogtepunt in 2018?
Unaniem: “Toen DPS werd aangesloten op WMS!”
Renée: “Dat was met Hemelvaart. Heel erg spannend was dat. Driekwart van de totale orderstroom ging over naar WMS.”
Ron: “Iedere livegang is memorabel, maar qua omvang was dit de spannendste. Er zat dan ook een heel aanvalsplan achter. We hadden Hemelvaart als datum gekozen, omdat Technische Unie dan dicht is. We konden dus rustig live gaan en een paar duizend orderregels verwerken. Mocht het niet goed gaan dan konden we terug.
“Op vrijdag hadden we 40.000 orderregels. Op dat moment hadden we nog terug gekund naar het oude systeem en we hadden het weekend kunnen gebruiken voor eventuele aanpassingen. Gelukkig was dit allemaal niet nodig. Op wat kleinere dingen na ging het in één keer goed.”
Met WMS klaar voor de toekomst?
Ron: “Ja, dat is de gedachte achter heel FIP. We vervangen verouderde systemen door nieuwe die flexibeler zijn. WMS is een pakket dat we makkelijk kunnen aanpassen. Daarnaast ontwikkelt de leverancier het door, met steeds meer functionaliteiten. Daarmee kunnen we in de toekomst elke verandering soepel en snel inpassen.”
