GLOEDNIEUWE MERKSTRATEGIE
“Iedereen kan zich hiermee identificeren”
GLOEDNIEUWE MERKSTRATEGIE
“Iedereen kan zich hiermee identificeren”


Kirsten Pasman, Inkoop “We kregen heel enthousiaste reacties over de kernwaarden die we hadden gepresenteerd”
Stel je bent jonger dan 36, je werkt nietsvermoedend bij Technische Unie, en plotseling word je gevraagd mee te denken over de identiteit van TU. Dat gebeurde Kirsten Pasman (Inkoop), samen met 34 andere jonge collega’s. Tijdens een heisessie in januari 2018 legden zij de basis voor een gloednieuwe merkstrategie: De Mogelijkmakers. Maar hoe pas je die nou dagelijks toe?

Ze heten JIP, ofwel Jongeren In Praktijk. Collega’s jonger dan 36 jaar die in wisselende samenstellingen meedenken over uitdagende vraagstukken. Dit was ook zo’n vraagstuk, vertelt directeur Marketing & E-business Remco Tolsma.
Remco: “We hadden bij TU acht kernwaarden. Dat waren er te veel en ze waren niet aansprekend. Bijna niemand kende ze, we hadden iets nieuws nodig. Toen hebben we 35 jonge collega’s geselecteerd om daar over na te denken.”
Kirsten: "We zijn met zijn allen een dag naar de Veluwe geweest. Om elkaar te leren kennen en onze kijk op Technische Unie met elkaar te delen. Daar kwam heel veel naar boven. In maart hebben we met een groepje onze visie gepresenteerd aan het MT en de collega’s van SIP, Strategie in Praktijk.”

Marie-José Tijssen, Directeur Human Resources & Interne Communicatie “Fijne en effectieve samenwerking tussen HR, Interne Communicatie en Marketing”

Remco Tolsma, Directeur Marketing & E-business “De Mogelijkmakers begint al echt te leven”

Marie-José Tijssen, Directeur Human Resources & Interne Communicatie “Fijne en effectieve samenwerking tussen HR, Interne Communicatie en Marketing”

Kirsten Pasman, Inkoop “We kregen heel enthousiaste reacties over de kernwaarden die we hadden gepresenteerd”

Stel je bent jonger dan 36, je werkt nietsvermoedend bij Technische Unie, en plotseling word je gevraagd mee te denken over de identiteit van TU. Dat gebeurde Kirsten Pasman (Inkoop), samen met 34 andere jonge collega’s. Tijdens een heisessie in januari 2018 legden zij de basis voor een gloednieuwe merkstrategie: De Mogelijkmakers. Maar hoe pas je die nou dagelijks toe?

Ze heten JIP, ofwel Jongeren In Praktijk. Collega’s jonger dan 36 jaar die in wisselende samenstellingen meedenken over uitdagende vraagstukken. Dit was ook zo’n vraagstuk, vertelt directeur Marketing & E-business Remco Tolsma.
Remco: “We hadden bij TU acht kernwaarden. Dat waren er te veel en ze waren niet aansprekend. Bijna niemand kende ze, we hadden iets nieuws nodig. Toen hebben we 35 jonge collega’s geselecteerd om daar over na te denken.”
Kirsten: "We zijn met zijn allen een dag naar de Veluwe geweest. Om elkaar te leren kennen en onze kijk op Technische Unie met elkaar te delen. Daar kwam heel veel naar boven. In maart hebben we met een groepje onze visie gepresenteerd aan het MT en de collega’s van SIP, Strategie in Praktijk.”

Remco Tolsma, Directeur Marketing & E-business “De Mogelijkmakers begint al echt te leven”
"De kernwaarde Betrouwbaar geeft onze klanten een veilig gevoel"
"De kernwaarde Betrouwbaar geeft onze klanten een veilig gevoel"
Wat vonden jullie van hun presentatie, Remco?
Remco: “Ik weet nog dat wij er als MT vrij open in gingen, we wisten niet wat we konden verwachten. We werden positief verrast. Door de inhoud én de presentatie zelf. Het zat gewoon uitstekend in elkaar. Er was ook weinig discussie over.”
Kirsten: “We kregen heel enthousiaste reacties over de kernwaarden die we hadden gepresenteerd ter inspiratie: Betrouwbaar, Toonaangevend en Krachtig. Daar zijn jullie toen mee verder gegaan.”
Remco: "Ja, wij vonden het heel mooi. Met het MT zijn we die kernwaarden toen gaan laden: wat betekent het qua gedrag? Bij Krachtig zeiden we: dat zijn we wel, maar je kunt het ook negatief opvatten. Daar hebben we toen Verbindend van gemaakt, en weer terug gecheckt bij JIP.”
Kirsten: "Wij vonden het ook beter: Betrouwbaar, Toonaangevend en Verbindend.”
"De kernwaarde Verbindend geeft onze klanten een geliefd gevoel"
"De kernwaarde Verbindend geeft onze klanten een geliefd gevoel"
Dus met drie kernwaarden op tournee?
Remco: “Nee, want het voelde nog niet compleet. Samen met collega’s uit JIP en SIP hebben we onder begeleiding van het bureau Muntz de waarden vertaald naar emotionele waarden – Veilig, Verwonderd en Geliefd – en naar archetypes: Zorggever, Groepsmens en Schepper. Muntz heeft daarop een aantal statements geschreven. Daar zat De Mogelijkmakers bij. Wij wisten gelijk: dat is ‘m. SIP heeft er ook over gestemd en kwam tot dezelfde keuze.”
Kirsten, het begon met jullie brainstorm. Wat zie je daarvan terug in De Mogelijkmakers?
Kirsten: “Wij wilden een goede basis neerzetten van iets wat nog moest ontstaan. Ik denk dat dit allesomvattend is, het is motiverend en toekomstbestendig. Wij maken mogelijk wat anderen niet mogelijk maken. Daarin zie je toonaangevend, betrouwbaar en verbindend allemaal terug.”
"De kernwaarde Toonaangevend geeft onze klanten een verwonderd gevoel"
"De kernwaarde Toonaangevend geeft onze klanten een verwonderd gevoel"
Hoe kunnen collega’s De Mogelijkmakers toepassen in hun werk?
Kirsten: “Je kunt je bij alles wat je doet afvragen: ben ik nu aan het mogelijk maken? Wat kan ik mogelijk maken? Iedereen kan zich hiermee identificeren.”
Remco: “We hebben De Mogelijkmakers op een aantal interne events gelanceerd. Het begint al echt te leven. Ik kreeg laatst een mail van iemand die schreef over andere collega’s: dit zijn echte Mogelijkmakers. Eigenlijk wil ik elke week voorbeelden laten zien van collega’s die iets hebben mogelijk gemaakt. Door de hele organisatie heen.”
Kirsten: “Dat zou top zijn!”
Remco: “En zo kun je iedereen in het zonnetje zetten. Niet alleen de usual suspects, maar ook mensen die achter de schermen goede dingen doen. Iedereen bij Technische Unie is een mogelijkmaker, wat je rol ook is.”